Obserwatorzy

Obserwują mnie

poniedziałek, 21 października 2013

Przepis na: Pierniczki

Hejka,

dzisiaj przychodzę do Was z przepisem na pierniczki:) Ciekawa jestem czy taka forma przypadnie Wam do gustu, jeśli tak to tego typu posty będą się pojawiać co jakiś czas, a jeśli nie - to będzie to jednorazowy epizod:)







Co prawda do Bożego Narodzenia jeszcze dobre dwa miesiące, ale postanowiłam znaleźć fajny, smaczny przepis na małe pierniczki. W pierwotnym zamyśle zamierzam udekorować je w jakiś fantazyjny sposób i powiesić na choince, żeby siostrzeńcy i siostrzenice miały radochę ze ściągania:D

Na początku października znalazłam właśnie ten przepis i muszę przyznać, że za pierwszym razem trafiłam na pierniczki idealne:) Przepis pochodzi z tej strony.
Oczywiście to już rzecz gustu, smaków, ale te idealnie wpasowują się w moją koncepcję.
Polecam robić je kilka dni przed planowaną degustacją, bo to ten rodzaj ciasta/ciastek, które im dłużej postoją - tym są smaczniejsze!




Przepis:
- 125g KASI
- 500g mąki tortowej 
- 200g cukru pudru
- 200g miodu (ja używam miodu sztucznego płynnego, bardzo dobrze sprawdza się u mnie w pieczeniu i do tego jest tani i łatwo dostępny)
- 1 jajko
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- 1 opakowanie przyprawy do piernika
- 15g kakao
* opcjonalnie dekoracja: lukier, polewa czekoladowa, itp.

Jak widzicie proste, zwyczajne składniki, które przeważnie każdy/każda z nas ma w domu praktycznie zawsze.



1) Miękką KASIĘ ucieramy z jajkiem. 



2) i 3) Mieszamy mąkę z proszkiem do pieczenia. Stopniowo dodajmy do masy.




4) Mieszamy cukier pudem z przyprawą do piernika i kakao. Dodajemy stopniowo do masy. Na końcu wlewamy miód.




5) Tak wygląda nasze ciasto. Na posypanej mąką stolnicy/blacie zagniatamy ciasto do momentu, aż stanie się gładkie i jednolite. Formujemy kulę, zawijamy w folię i odkładamy na co najmniej godzinę do lodówki. (Masa na pierniczki może być przechowywana w lodówce nawet kilka dni)



6) Ciasto dzielimy na części,rozwałkowujemy i wykrawamy dowolne kształty. Jeśli nie mamy wykrawaczek z powodzeniem można użyć szklanki czy czegokolwiek, co pozwoli na oddzielenie ciasta. Jeśli chodzi o grubość ciastek, to tu również pełna dowolność. W zależności od tego, co kto lubi. Ja wolę, gdy pierniczki są grubsze i mięciutkie, nie przepadam za cienkimi i chrupiącymi - jak dla mnie to nie ten rodzaj ciastek.



7) Blachę wykładamy papierem do pieczenia/papierem śniadaniowym. Ja niczym nie natłuszczałam. Pieczemy w temp. 180 st.C przez około 8 minut. W zależności od piekarnika, termoobiegu itp, obserwujemy jak się pieką, kiedy stwierdzamy, że to jest TO, wykładamy:) Jak widzicie pierniczki lekko rosną, także trzeba zachować odstępy pomiędzy ciastkami. Radziłabym też odczekać kilka minut po wyłożeniu blachy z piekarnika. Im bardziej ostygłe, tym mniejsza ryzyko połamania ich podczas zdejmowania z pergaminu.
I dekorujemy wedle uznania:)



Jak widzicie przepis banalnie prosty, w zasadzie wystarczy tylko połączyć składniki. Pewnie dla wielu z Was stopniowe łączenie jest bezcelowe, jednak naprawdę to ma sens. Składniki lepiej się połączą. Suche składniki zawsze ze sobą mieszam i przesiewam przez sitko przed dodaniem do masy.

To by było chyba na tyle:) Dajcie znać czy podobają się Wam takie posty?
A może Wy macie swój ulubiony przepis na pierniczki? :)

Miłego dnia:)

Jola

32 komentarze:

  1. uwielbiam domowe pierniczki, a te twoje wyglądają bardzo smakowicie :)
    jeśli o mnie chodzi takie posty są bardzo fajnym urozmaiceniem na blogu - sama zamieszczam przepisy na smakołyki co jakiś czas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardzo lubię piec i połączenie postów kosmetycznych z takimi hm.. pieczeniowymi daje mi wiele frajdy:) Ale chciałam wiedzieć, czy ktoś w ogóle byłby takowymi zainteresowany:)
      I te moje z wyglądu są bardzo zwyczajne, ale sama dla siebie nie przepadam za lukrami itp:) To bardzo urozmaica, gdy są inne osoby do degustacji, ale ja zadowalam się tymi bez ozdobników:))

      Usuń
    2. ja czekam na więcej a pierniczki na pewno wypróbuję :)

      Usuń
    3. Więc będzie więcej:)
      Daj znać czy Ci smakują:)

      Usuń
    4. może w weekend znajdę chwilę by je upiec, dam znać na pewno :)

      Usuń
  2. Zapachniało świętami :) na pewno zrobię

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis naprawdę prosty i pierniczki pyszne:)

      Usuń
  3. kocham pierniczki! ;-)
    pierwszy raz piekłam rok temu ;)
    w tym roku na pewno to powtórzę!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mniami, uwielbiam ;p Zawsze kojarzą mi się z babci i dzieciństwem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda:) Mają coś w sobie, przyciągają wspomnienia i kojarzą się z domem:)

      Usuń
  5. Uwielbiam piec pierniczki, wycinanie kształt sprawia mi tyle radochy! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda:) U mnie siostrzeńcy mają przy tym wiele radochy, ale dla dorosłych to też niezła frajda! :)

      Usuń
  6. Ja wstrzymam się z robieniem pierniczków do świąt. Zawsze na nie wyczekuję cały rok, wtedy jakoś lepiej mi smakują :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś w tym jest:)
      To są moje pierwsze pierniczki także chciałam sobie zrobić próbę:D

      Usuń
  7. zrobiłam się głodna przez Ciebie ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. jeżeli to takie proste to coś dla mnie muszę koniecznie spróbować bo nie lubię przepisów skomplikowanych

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zasadzie wystarczy wymieszać składniki, pobawić się przy wycinaniu i gotowe:)
      Gwarancja smaku:D

      Usuń
  9. Niedługo też chciałam się zabrać już za pierniczki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierniczki kojarzą się stricte ze świętami, ale z racji, że takich nie robiłam to musiałam zabrać się przed czasem:) W razie niepowodzeń:)

      Usuń
  10. Ja nie umiem robić pierniczków, o dziwo moja babcia też :( Smutam z tego powodu, bo uwielbiam pierniczki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To naprawdę prosta sprawa:)
      Daj adres to Ci wyślę:) Im dłużej "leżą" tym lepsze a i Poczta Polska coś przyspieszyła, także pewnie do świąt dojdą:)

      Usuń
  11. Super przepis :)

    // Jeśli możesz, to kliknij w link sheinside na moim blogu, to dla mnie bardzo ważne. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Muszę je wypróbować :] Więcej takich postów prosimy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj znać, czy smakują:)
      Mam już w planach kolejne:))

      Usuń
  13. Przypomniałaś mi właśnie jak dawno już nie jadłam pierniczków :D
    Oj, trzeba to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie:)
      O tej porze roku smakują wyjątkowo dobrze:)

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdy komentarz :)

Na Wasze pytania odpowiadam pod postami, pod którymi zostały one zadane:)
Staram się odpowiadać na każdy komentarz pod postem:)

Jeśli mój blog Cię zaciekawi zachęcam do "obserwowania" - byłoby mi bardzo miło:)